Alla inlägg under december 2009

Av michael jendelöv - 16 december 2009 16:29

Skiten försvann och jag orkade inte skriva om,men kanske har jag tid att skriva om allt ikväll.

Hej då/Micke

Av michael jendelöv - 13 december 2009 19:38

Ja,på söndagar så har vi ju ganska fasta rutiner så det blir mest en väntan på Uppsalaresan..Idag var jag ut med lite mys till grisarna(halm) och nytt foder,de tycker nog grisarna är ännu mysigare,kanske.Efter det så höll jag på med pannan i stort sett fram tills det var dax att åka,jobbigt som faan men det blev riktigt bra! Väl i Uppsala så kom både Daniel och Sara direkt,sen blev det till att vänta en stund på 2 stycken skinkkunder,helt otroligt att folk från Hägersten åker till lilla mej för att köpa en julskinka?! Men det är ju bra att folk börjar reagera på djurhållningen i alla fall.Hann nästan hela vägen hem sen,när frugan ringde o frågade var vi var? Då var det dax för nästa kund hemma.Nu har vi sålt slut på allt vad kött heter snart..

Nu har barnen lagt sej,somnar väl om ett par timmar?!

Hoppas att det är nåt bra på tv ikväll,så man kan käka lite gottis!

Imorgon skulle Leffe ha kommit och jobbat lite,men Pontus är sjuk så det blir skjutet på framtiden ett tag,vi får se.Nu börjar jag ju bli lite stressad eftersom jag måste få igång produktionen,helst igår.

Vi har en del förfrågningar så vi får nog prova nån annan som hjälpreda här hemma,åtminstonde för nu.

Nu ska jag inte tjata mer,Gonatt o sov gott/Micke

Av michael jendelöv - 12 december 2009 20:32

 Eller nåt..Ja så fint går chryslern nu,sjukt fina bromsar o tyst o fint ibak.

Tyvärr så klonkar det fortfarande i fram,ganska mycket också  .

Annars så har vi mest hållit på med våran panna idag,blev ju tvärstopp igår och vi tog ut sotaren akut idag eftersom det är ganska kallt,o han sotade o han sotade och skorstenen gick sönder o pannan måste fixas/bytas..

Nu nhar vi i alla fall fått till det så vi kan elda o få värme,men de ska visst komma tillbaka o brotcha skorstenen eller nåt..

Fick en utskällning av våra hyresgäster på eftermiddagen(de flyttar ju innan årsskiftet) jag tog det ganska lugnt för jag orkar inte tjata o älta en massa skit.De tycker,verkar det som iaf att alla är emot dem,alla vill snacka skit om dem o så..Själv vill jag bara ha lugn och ro så jag kan jobba på o få nåt gjort,jag har inte tid med allt skitsnack och egentligen bryr jag mej inte.

Vi ska ju snart börja skissa på hur det huset ska kunna användas av oss istället..

Jaa undrar vad som kan gå sönder imorron,den som lever får väl se antar jag?

Imorgon ska jag hämta hem Daniel och Sara samt leverera en julskinka som ett par i Hägersten har köpt?!

Annars vet jag inte vad som händer,fast en sak är säker,det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst!  

Skål,ta mej fan/Micke.

Av michael jendelöv - 11 december 2009 20:26

 Frugan är skitsur för att jag har fler och bättre besökare på min blogg än hon har,hehe..

Idag ska jag börja med att säja att jag hade fel igår,Nils våran lilla bondpojk sa ju härom dagen när det kom en vägskrapa att"icken jäla iiin"  Detta var dock en feltolkning från min sida,han sa faktiskt "icken hjrälasiin" vilket betyder vilken grävmaskin,helt klart och tydligt efter några upprepningar.

 

Nisse och pappa (jag) har varit i Söderbärke idag för att hämta lite skinka och rökt kött,vi åkte "nya bilen""utan kärra".Ämnet har diskterats flitigt sen igår em. Detr första Nils sa imorse var"Idag ska jag åka med pappa och hämta kött".

Annars har jag mest varit hemmapappa idag,frugan åkte in till Sala och fluffade upp håret,eller nåt.

Sara skulle åka till Elvis men han blev sjuk,så hon fick åka med tillbaka igen,lite snopet kanske men det är som det är.

Grisarna har inte fått någon tid nu på flera dagar så imorron måste jag nog gå ett varv runt hagen och kolla så allt är som det ska.

Chryslern,eller lloyden som vi säger,har fått allt bytt på bakaxeln idag:Nya lager,nya bromsskivor,belägg samt allt till handbromsen,på båda sidorna.

Dessutom ska hon få nya belägg ifram,ett nytt krängningshämmarstag och ett nytt styrstag.Hon måste ju bli en dröm att köra nu,kanske blir det några extra hästkrafter med  .

När Nisse och jag åkte hem från Söderbärke så stannade vi i Avesta och handlade en julklapp till mamma och en sodastreamer till barnen,fast vi slog in den med så inte barnen ser den..

Nu kan jag inte blogga mer för då skäller min fru ut mej  

Gonatt och sov så gott/Micke.

Av michael jendelöv - 10 december 2009 19:55

Nu har frugan kommit hem med Emelie som varit hos tandläkaren,vi har ätit mina pannkakor med sylt och socker,frugan har sovit en stund,hon var hos mv idag och järnet är väl i lägsta laget så hon får väl sova en stund då..Nisse och jag ska till söderbärke imorgon,vi ska hämta julskinka samt lite rökt kött.

Vi ska åka"nya bilen" utan kärra,i Nisses värld är det viktigt vad,när och hur vi ska åka nånstans.

I förmiddags så såg vi en väghyvel,Nils och jag.

Jag sa"titta vilken maskin!",det dröjer några sekunder sen utbrister han"ICKEN JÄLA IIIIN!!" Vet inte men jag hoppas att det inte är jag som lär honom alla svordomar..

Nu ska jag göra annat,gonatt och sov så gott/Micke.

Av michael jendelöv - 10 december 2009 15:59

Jag ringde ju då till sotaren,för att fråga vad han sysslade med..Det visade sej så klart att han skulle till Tärnsjö?! Så jag har hållit på med pannan en stund här hemma,det visade sej att det var stopp i rökkanalen på två ställen,hur faan kan det bli det liksom?? Vi får väl stå ut med denna panna i nåt år till i alla fall,sen åker den nog. Jag har inte riktigt tiden att hålla på med ved,i alla fall inte om det ska hålla på o bli stopp hela tiden.USCH

Nu ska jag laga pannkaka till barnen/Micke.

Av michael jendelöv - 10 december 2009 10:55

Ja det har det verkligen varit,jag har inte riktigt kommit tillbaka än efter studieresan till Öland.Jag antar att det tar en stund för det har varit mycket att ta till sej..Vi står ju dessutom inför stora förändringar här hemma,grisproduktionen är så klart prio 1 men sen ska vi ju ha en gårdsbutik med nån slags livsmedelslokal till. Hyresgästerna flyttar snart ut och vi ska använda betesmarken lite annorlunda..Mitt i allt detta ska man ju sälja griskött med.Grisskandalen har påverkat försäljningen positivt,vilket är bra,en av hörnstenarna i min produktion är ju just att grisarna ska ha ett fritt,naturligt och bra liv ute i markerna.

Just idag har vi väntat på sotern hela förmiddagen,men han verkar inte komma,tyvärr har vi mer eller mindre stopp i skorstenen så vi måste göra nåt..Nu ska jag nog ringa till honom o fråga var han är?

Hej så länge/Micke

Av michael jendelöv - 7 december 2009 05:41

Ja,jag har varit upp sen 05:00.

Det var ett tag sen man var såå morgonpigg,vet inte ens när,fast det blir ju ganska tidigt när det är slakt med,förståss.

Just idag är det ingen slakt,jag ska ju åka buss till Öland för att titta lite på hur ett gäng byggt ett vidareförädlingshus samt lite annat som kan vara av intresse,det ska bli kul att komma iväg på lite äventyr men samtidigt ganska jobbigt eftersom frun och jag lever/umgås ju mad varandra mer eller mindre 24 timmar om dygnet,men det blir nog bra.

Nu måste jag skynda mej/Hej o hå,Micke

Ovido - Quiz & Flashcards