Alla inlägg under september 2009

Av michael jendelöv - 10 september 2009 18:15

   Ja det kan man titulera sej som nu,en hel sida i Västmenlands nyheter om bara oss,mest jag och grisarna,bild ska nog läggas in så småning om.

Idag har vi åkt på en riktig "käftsmäll" som man säger.Vi hade gjort upp med en spannmålsbonde om att kunna pressa halm efter deras tröskning,jag citerar honom för en månad sen" du kan få pressa hur mycket du vill men MINST 25 ha,höhööö..

Jag åkte så klart ner till dom när de började tröskningen för att höra hur jag kunde göra,döm om min förvåning när de helt plötsligt inte alls tänkte låta nån TA DERAS halm! Vilka blåbär,hoppas tröskjäveln skär ihop!!

Vi sitter ju så klart med skägget i brevlådan,eftersom vi skulle få ta hur mycket halm vi ville så har vi ju inte letat vidare,jag är såå arg!!

Men men det löser sej väl så småning om.


Jag ska ju på Jälladagen på lördag,ska bli skoj,hoppas att vi säljer nåt bara.

Har även bokat ett annat evenemang i Skultuna i slutet på sept.ska tydligen vara mycket folk där då,vi kommer ju även att synas på "Sala.nu" med en egen reklamplats from. Måndag ska vi synas där.

Nu ska vi nog börja natta barn,tror jag.

Gonatt o sov så gott/Micke

Joo

Av michael jendelöv - 8 september 2009 20:48

Här var det konstigt minsann?!

Det blir nog bra om ett tag,bara man får vänja sej,på tok för mycket valmöjligheter om nån frågar mej,men det är det ju inte.

Idag har det varit urpremiär!!!  Camilla har kastrerat sin första griskulting,jippiii!!!

Denna gång tyckte i alla fall jag att hon var duktig.

Barnen har varit i skolan samt på dagis idag,Daniel hade fått måla ett självporträtt,urfint tyckte jag,han e såå duktig min lilla pojke.

Väl hemma därifrån så har de mest bråkat och hittat på en massa hyss,så till sist åkte de in på sina rum,själv har jag försökt bygga vidare på en lite större ligghall till grisarna men jag har haft sån jävla huvudvärk så jag la ner det efter ett tag.

Snart e det ju lördag då ska jag till Jälla och försöka sälja mer griskött,ska bli kul,hoppas att vi säljer nåt bara,ska även på en marknad i Skulltuna om några veckor,det blir lite mera "hemma"för oss,den marknaden är två dagar med,vi ska försöka åka tillsammans,Camilla o jag.Kanske kan vi hitta en barnvakt.

Imorron ska vi hämta ekologiskköttfärs i Huddunge,30 kilo,som vi köpt.Ska bli jäkligt gott med lite nötkött faktiskt.

Nääe nu e jag riktigt trött så gonatt allihopa/Micke

Av michael jendelöv - 7 september 2009 19:42

Ja nu har sugga nummer två fått sina kultingar,tretton stycken än så länge,några kommer nog att falla av på vägen tror jag.Inte för att jag vet,men naturenslag är ju sån.

Idag har jag varit hos slaktarn med ett lamm,ska hämta det på fredag för vidarebefodran till kund.

Annars har vi inte gjort så mycket,fast vi e snart lokalkändisar då vi har haft en journalist från Västmanlands nyheter här idag,han har intervjuat oss om familjen och företaget o så,ska tydligen vara med på torsdag,häftigt tycker vi!

Imorron ska jag o frun kastrera griskultingar,det brukar bli en del bök och lite sura miner men det ska nog gå det med.

Gonatt o sov så gott/Micke

Av michael jendelöv - 5 september 2009 21:56

Idag har varit en dag i räsertempo,jag var ut till min grisfamilj imorse vid tio kanske,det kanske var mera förmidda,vad vet jag.

Ialla fall så hade jag hoppats att min dåliga gris skulle vara en liten aning bättre,men tyvärr så var han ännu sämre,eftersom han inte svarar på behandling så togs det oundvikliga beslutet att han skulle åka till himmlen,fast inte förrän senare.Klockan tolv skulle jag vara i Tärnsjö var det bestämt så vi fick kasta oss ut o lasta lammen som skulle med,det gick över förväntan som tur var så jag kom iväg snabbt.

De åkte till himmlen allihopa ganska snabbt och nu hänger de där o mörar till sej lite..Var väl hemma vid tre tiden,tog en riskaka till lunch satte mej i traktorn körde ut på den sura vallen o in i grishagen,PANG! så var grisen i himmlen,lite sorgligt men han hade ju i alla fall inte ont längre.

Jag tror att han haft ont sen igår minst för han högg efter mej igår när jag försökte titta till honom.

Nu när allt detta är avklarat så känns det bra,ska bli gott med lite lammkött,Mmmm.


Oj nu blev det ett litet avbrott,frugan hade lite synpunkter på nåt,jaja.

Annars har det nog inte hänt så mycket idag,det är blött,blött,blött ute och i morron kommer Sara och Daniel tillbaka,jihaa!

Sov gott det tänker jag göra/Micke

Av michael jendelöv - 4 september 2009 11:08

Jaa på allmän begäran så kommer några bilder till på grisarna.

Det blev 14 stycken,en har hon trampat ihjäl men 13 e kvar.

Höstan kom till oss idag,det gick verkligen fort,brrr.

Mvh. Micke

Av michael jendelöv - 3 september 2009 20:10

Ja vi har ju blitt föräldrar igen,14 stycken blev resultatet denna gång,en hade suggan tyvärr trampat på redan imorse,så den var död och en är lite dålig så dan klarar nog inte natten,men 12 borde kunna bli grisar av.

Den andra mammagrisen (som ungarna säger) ska nog också ha vilken dag som helst,hon är så tung o stor så hon stapplar fram.

Grisen som är dålig får nån dag till på sej att bli bra för han ville inte åka till himmlen idag..Frugan har äntligen satt sej med den bärbara datorn,hon vill mest bara köra på som vanligt med den stationära,tyvärr så börjar det bli för mycket stök med bokföring,fakturor,telefonlappar och pärmar så vi kan helt enkelt inte ha samma dator,hon flyttar mina papper och jag flyttar hennes,sen hittar ingen av oss nånting (enligt mej dårå) hon är lite sur men det går nog över om ett tag.Imorron ska Sara till tandläkarn o dra ut en tand,inget vi ser fram emot men det måste ju göras,usch!

Jag har tagit lite kort på mina nya bäbisar som jag ska lägga upp.

Gonatt/Micke

Av michael jendelöv - 2 september 2009 22:41

Jaa jag har spikat halva dagen,bygger just nu en ligghall till grisarna och väggarna är väl i stort sett klara,funderar på vad jag ska bygga för tak..

Jag har även spikat ännu en marknad eller vad man ska säja,vi/jag eller frun ska till Hjälladagen den 12 september.

Våran hyresgäster har ju 4 hästar,de rymde idag. De sprang så fort o så mycket de orkade fram o tillbaka,fram o tillbaka,skönt att det inte är jag som har hästar,haha.

Tyvärr så har en av mina små grisar gjort sej illa,nåt med bakbenen,ena är helt uppsvullet och han vill inte stödja på det andra,hoppas han är bättre imorron annars så måste han nog åka till himmlen...

Nu ska jag gå o lägga mej.

Av michael jendelöv - 1 september 2009 21:02

Idag har det inte hänt nåt i stil med igår men jag tror att vi har hittat hyresgäster nu till Tärnsjö..Jag har med hjälp av grannen ev hittat en lösning angående kylbil som nog kanske blir ett kylsläp,vi får se.Jag har i alla fall skickat efter lite data och fått en offert som måste kompletteras.

Fördelen med denna lösning är att vi kan ha kvar lloyden och vagnen går att koppla så amn har ett mobilt kylrum.

Nu e det natten för bönderna i Möklinta,sov gott/Micke


PS. Kolla in kortet på oss på hemsidan från Salamässan DS.

Ovido - Quiz & Flashcards